Stageplaats als web developer in een digital agency

Werken in het WordPress team als WordPress developer voor websites van klanten.

Samenvatting van mijn stage als WordPress developer

Ik ging aan slag bij iO als WordPress developer voor 3 maanden. Dit bedrijf biedt ondersteuning aan andere ondernemingen op het gebied van branding, marketing, content creatie en webontwikkeling. Ik kwam terecht in het team van Interactive Studio. Dit team zorgt voor de ontwikkeling en het onderhoud van WordPress- en HubSpot-websites.

Tijdens deze stage had ik geen opdracht die van begin tot einde hetzelfde was. Ik startte met een project om de werkomgeving en de manier van werken te leren kennen. Dit project was een dashboard waar alle informatie van alle WordPress projecten worden bijgehouden. Het moest gebruiksvriendelijk zijn en ook overzichtelijk omdat collega's dit snel moeten kunnen gebruiken. Nadat ik de werkomgeving gewoon was, kon ik starten aan mijn eerste klantenopdracht. Het hoofddoel van deze stage was, om ervaring op te doen door klantenopdrachten tot een goed einde te brengen, door websites aan te passen en nieuwe zaken toe te voegen. Ook communicatie met de klant was een belangrijk onderdeel. In de tussentijd heb ik een klein onderzoek uitgevoerd naar de combinatie van React en WordPress. Dit onderzoek heb ik succesvol afgerond door een website te maken met beide technologie├źn.

  • Datum

    26 Februari - 31 Mei

  • iO Digital

    Herentals

Project Plan Realisatie document Reflectie

Wat was het doel van de stage bij iO?

Het doel van de stage bij iO was om mijn vaardigheden te ontwikkelen zowel op persoonlijk als technisch vlak door middel van praktijkervaring. De stage had voor mij geen vast project, waardoor ik op een andere manier de kans kreeg om verschillende klantenopdrachten tot een goed einde te brengen. De visie sprak mij enorm aan omdat ik geloof dat je meer kan leren van echte klantenopdrachten dan van een vast project.

Het was belangrijk om in begin van de stage de werkwijzen van iO te leren kennen. Daarom startte ik met een intern projectje. Door dit project geraakte ik vertrouwd met de omgeving en de werkmethoden van het bedrijf. Het project diende als een opstap naar het werken aan klantenopdrachten. Vanaf het moment dat ik enige ervaring had opgedaan met het interne project, kon ik starten met de klantenopdrachten die mijn mentor mij gaf. Om er wat in te komen kreeg ik eenvoudige taken om het contact met de klant op te bouwen en het vertrouwen te krijgen. Als er enkele weken gepasseerd waren, kreeg ik steeds complexere opdrachten, waardoor mijn technische kennis en de manier van probleemoplossend denken verder ontwikkelde.

Doorheen de stage werd er duidelijk de focus gelegd op communicatie , zowel met collega's als met klanten. Er werd wekelijks een stand-up meeting gehouden. Ook individuele besprekingen met mijn mentor, die zorgde voor een gestructureerde werkomgeving waar ik vaak feedback kreeg en mijn voortgang kon bespreken. Ook de tools zoals Slack voor interne communicatie en Jira voor het beheren van klantenopdrachten, moest ik leren gebruiken. De verschillen in opdrachten en onderwerpen maakten de stage dynamisch en leerzaam.

Hoe heb ik dit doel bereikt?

Ik heb dit doel bereikt door dit stap voor stap aan te pakken. Eerst heb ik met mijn projectcoach veel vergaderingen gehad over het startproject. Ik heb samen met hem een tool gemaakt om alle info van alle WordPress websites bij te houden in een dashboard. Van de informatie van de klanten tot de plugin versies en nog veel meer. Dit project zorgde ervoor dat ik me comfortabel voelde met de manier van werken. Ik leerde hierdoor alles kennen, van werkwijze tot de manier van communiceren. Het project was een goede manier om in het WordPress team terecht te komen.

Vanaf ik klaar was om ook andere zaken te leren heb ik deze kans ook gekregen van mijn mentor. Ik kreeg klantenopdrachten via een Jira ticketje. Ik kreeg altijd nog een korte uitleg van mijn mentor, over wat er moest gebeuren voor de bepaalde klant. Vanaf ik dit wist kon ik telkens verder. Na een tijd mocht ik ook de communicatie met de klant doen via Jira. Op deze manier kon ik rechtstreeks de klant verder helpen en kon ik snel duidelijk maken als er iets in de beschrijving van hen stond, dat niet zo duidelijk was. Ik heb in totaal voor 16 verschillende klanten gewerkt. Ik vind dit persoonlijk toch wel een redelijk cijfer, maar dat maakt me gelukkig. Want dat betekent dat ze vertrouwen gehad hebben in mij. Ik heb ook enkele opdrachten gedaan waar ik samen met andere collega's moest werken voor een klant. Dit geeft toch nog wel een andere dimensie omdat je op elkaar moet rekenen. Je communiceert zoveel meer op dat moment en dat doet je echt voelen alsof je een deel van het team bent. Ik ben zeer blij met alle klantenopdrachten die ik heb mogen uitvoeren en ik heb er zoveel ervaring mee opgedaan.

Tussendoor heb ik ook nog een klein onderzoek gevoerd naar React met WordPress. De manager van Interactive Studio stelde dit voor omdat er binnenkort misschien geschakeld moeten worden in het bedrijf van Front-End, naar React. Er was geen tijdsdruk, dus ik kon rustig alles uitzoeken en proberen. Uiteindelijk heb ik een website gemaakt waar ik verschillende zaken uitprobeer. WordPress is nog altijd de Back-End waar je allerlei zaken kan bijhouden. Via een API kon ik deze data in mijn React code gebruiken om op de Front-End te tonen. Ook heb ik een formulier gemaakt met behulp van de Gravity Forms plugin in WordPress. Ik heb ook hier veel van geleerd en goede ervaringen opgedaan die ik later zeker goed kan gaan gebruiken.