Project Application Analyse

We kregen tijdens het vak Requirements Analysis de opdracht om een analyse te schrijven over de magazijnbeheer van een shop. Hierbij natuurlijk rekening houden met de noden van de klant. Er waren enkele doelstellingen die we als team moesten behalen om de klant tevreden te houden. Wat het belangrijkste was van dit systeem, is dat de klant minder tijd moet besteden aan zaken zoals het controleren van de voorraad bijvoorbeeld. Ook de magazijnier zou veel meer tijd besparen door een digitaal systeem te gebruiken. Maar voor dat we dit allemaal kunnen verwezelijken moeten we starten bij het begin... het Use case diagram.

We kregen met ons team van 5 leerlingen, enkele weken de tijd om dit diagram te maken. Wat er ook bij hoort is elke functionaliteit beschrijven. De beschrijving bestaat uit: de functionaliteit, eventueel de precondition en een normal flow. In de normal flow staat uitgelegd wat er gebeurd als de klant deze functionaliteit gebruikt. Als er niet één maar enkele mogelijkheden zijn worden er "alternatives" opgesteld. Dit wordt uitgevoerd als de normal flow niet op een normale manier wordt uitgevoerd door de conditie die voor het alternatief staat.

  • Datum

    1ste Semester van het academiejaar 2022-2023

  • Systeem Naam

    StarUML

Zie Project

Meer informatie

Het teamwerk ging zeer goed. We plannen de taken in en verdeelden de verschillende functionaliteiten goed onder elkaar. Enkele functionaliteiten die ik heb gedaan zijn: het magazijn inrichten en de voorraad bijwerken. Tijdens het uitwerken van deze functionaliteiten kregen we de kans om enkele keren met de klant in gesprek te gaan. Dit was voor ons de perfecte gelegenheid om al onze vragen te stellen. We kregen ook telkens een goed en duidelijk antwoord op onze vragen. Zo konden we onze functionaliteiten perfect maken naar de noden van de klant.

We moesten niet enkel de functionaliteiten maken en beschrijven maar ook designen. Het design bestaat telkens uit een navigatiebar een footer en het middelste gedeelde waar de functionaliteit uitgewerkt wordt. Er zijn ook verschillende user waardoor de navigatiebars verschillen van elkaar. Ook de uitgewerkte functionaliteiten worden soms een beetje veranderd omdat er verschillende users worden gebruikt.

Om u een beetje meer een idee te geven over de designs, de foto's hieronder zijn de twee designs die ik heb gemaakt. Je ziet hoe het magazijn is ingericht. Je kan ruimtes aanmaken maar ook compartimenten bijvoorbeeld. Je kan deze natuurlijk ook verwijderen. Je ziet welke compartimenten er in welke ruimte zitten. Bij voorraad bijwerken zie je ook heel wat informatie zoals: het aantal, de locatie, de leverancier en de status van het product. Of het in het magazijn ligt of het product mee is naar een evenement. Ook producten kan je verwijderen als admin. Het bijwerken van de producten kan ook door middel van een pop up.

Besluit

Uit dit project heb ik veel geleerd. Omgaan met een klant was hier één van de belangrijkste delen. Dit kan je goed gebruiken als je verder gaat met je professionele carrière. Ook het teamwerk was zeer belangrijk, maar zeer goed verlopen. Als iedereen op elkaar is ingespeeld en er wordt gecommuniceerd, bespaar je zoveel energie dan telkens opnieuw dezelfde dingen te moeten herhalen.

Dit project was zeer leerrijk. Goed leren werken in team is één van de belangrijkste dingen in het IT-wereldtje.